Viis varianti loetud raamatu vastamiseks

Variant 1. Sobib 4.- ja 5. klassi õpilasele, ka siis kui lugesid raamatu läbi ühe hingetõmbega ja tahad teha esimesi märkmeid.

Variant 2, 3. Sobib 5. klassist alates.

Variant 4. Sobib III kooliastmest alates.

Variant 5. Sobib III kooliastmest alates, aga lugejale, kellele meeldib teistsugune analüüs.

Variant 1

  1. Raamatu autor, pealkiri, vajadusel illustraator ja tõlkija. Kirjastus, väljaandmisaasta.
  2. Tegelased, nii pea- kui kõrvaltegelased. Kellega ise samastusid? Miks?
  3. Lühike sisukokkuvõte.
  4. Mida raamat õpetas? Millele mõtlema pani?
  5. Arvamus raamatust: mis meeldis, mis mitte. Põhjenda.

Variant 2

  1. Raamatu autor, pealkiri, vajadusel illustraator ja tõlkija. Kirjastus, väljaandmisaasta.
  2. Teema – millest raamat räägib? Leia üldine teema, nt sõpradevahelisest suhtest, maagiast, elus hakkama saamisest vms.
  3. Lühike sisukokkuvõte. Võta sisu kokku lühidalt 84-5 lauset).
  4. Tegelased. Iseloomusta peategelast: muutuv v muutumatu, ühe- v mitmeplaaniline; kas meeldis sulle, kas samastusid, kas oleksid samamoodi tegutsenud jne.
  5. Kirjaniku stiil. Kirjelduste osakaal; hinnang dialoogidele; kas sõnavalik toetas lugemist; uusi sõnu/väljendeid; lausete pikkus vms.
  6. Sõnum. Mida kirjanik ütleb lugejale selle raamatuga, millele lugeja mõtlema panna? Kas raamat õpetas sind kuidagi? Kas oled empaatilisem kellegi v millegi suhtes?
  7. Raamatu kujundus, illustratsioonid. Mida arvad raamatu kujundusest? Piltidest?
  8. Kuidas sulle loetu meeldis? Kes võiks seda kindlasti lugeda? Miks?

Variant 3

Täida lüngad sobivate sõnade, faktide ja mõtetega. Põhjenda valikuid raamatu näidetega. Kui otsid infot mujalt, siis viita.

  1. Autor …………………………… Lisaks uurisin autori kohta veel seda: ……………………………………………………………………………………………….
  2. Pealkiri, illustraator, tõlkija ………………………………………………………
  3. See raamat oli minu arvates ………………., sest …………………………
  4. Mulle meeldis(id) eriti …………………………………………………………….
  5. Mulle ei meeldinud see, et ……………………………………………………..
  6. Kõige enam tahaksin olla ……………. moodi, sest ……………………..
  7. Raamatus käsitleti mitut probleemi: ……………………………………….
  8. Õppisin sellest loost ………………………………………………………………
  9. Autor kirjutas selle loo sellepärast, et …………………………………….
  10. Õppisin uusi sõnu/väljendeid, nt ……………………………………………
  11. Raamatu ……………….. oli huvitavam kui ………………………………….
  12. Loetud raamat pani mind lisaks uurima veel seda, et …………….
  13. Soovitaksin seda raamatut ………………….., sest ………………………

Variant 4

  1. Raamatu autor, pealkiri, vajadusel illustraator ja tõlkija. Kirjastus, väljaandmisaasta.
  2. Aegruum: tegevuse toimumise aeg ja koht (kohad)
  3. Ainestik (põhi- ja alateemad). Millest teos kõneles? Üldista.
  4. Kolme-, neljalauseline sisukokkuvõte (u selline, mis raamatupoodides).
  5. Teose probleemistik. Milliseid probleeme käsitleb selle loo sündmustik? Kas need on kaasaegsed? Kas neile leidub lahendusi? Täpsusta.
  6. Tegelased. Analüüsi tegelas(t)e õnnetaset. Tõmba paberile nii vertikaal- kui ka horisontaaltelg. Horisontaalteljele märgi raamatu sündmusi (algusest lõpuni), vertikaaltelje alumine pool näitab tegelase negatiivset seisundit, ülemine vastupidist ehk head õnne. PS! Õnnetase määratlus kirjanik Vonneguti teooria järgi tehtud.

Variant 4 joonise näide

Variant 5

Raamatu autor, pealkiri, vajadusel illustraator ja tõlkija. Kirjastus, väljaandmisaasta.

Lühike sisukokkuvõte.

Lugusid liigitatakse igat moodi. Siin on sulle 7 põhiloo ülevaadet (taas kirjanik Vonneguti järgi). Milline neist sobib sinu loetud raamatuga, jääb sinu otsustada. Põhjenda oma valikut, arutle ja too näiteid loetust.

  1. Koletise allutamine, nt Taavet ja Koljati lugu või “Videviku” saaga vms.
  2. Taassünd, nt “Lumekuninganna”, “Kaunitar ja koletis”, “Lõputu küünlapäev” vms.
  3. Otsing v missioon, nt “Odüsseia”, “Paberlinnad” vms.
  4. Teekond sinna ja tagasi, nt “Kääbik”, “Alice imedemaal”, “Ekke Moor” vms.
  5. Vaesest rikkaks, nt “Jane Eyre”, “Charlie ja šokolaadivabrik” vms
  6. Tragöödia
  7. Komöödia