Kuidas analüüsida näidendit?
Näidend – dialoogiline tekst, mida esitatakse teatris, laval.
Autor, pealkiri, vajadusel tõlkija
Kirjuta 2-3 fakti autori kohta.
Üldist:
- Mitmevaatuseline näidend.
- Kas tegemist näidendi v dramatiseeringuga?
- Millal oli esietendus? Kas on pidevalt teatrite repertuaaris jms?
- Publiku tagasiside?
Tegevuskoht, -kohad.
- Mitu tegevuskohta on näidendis? Millised on nähtavad kohad, millistest ainult räägitakse?
- Kirjelda tegevuskohti lähemalt.
- Kas koht on omamoodi tegelaseks e mõjutab tegelaste käitumist, olekut? Põhjenda.
Tegevusaeg
- Määra ajastu, sajand, aasta, aastaaeg.
- Millises ajavahemikus tegevust toimub?
- Kas lugu areneb ajaliselt katkematult v on katkestusi, nn hüppeid? Täpsusta.
- Kas aeg mõjutab tegelaste käitumist, olekut? Põhjenda.
Tegelased
Tegelaste arv. Nimeta olulisi.
- Millised neist olid sümpaatsed, millised mitte? Põhjenda.
- Kas mõistsid nende käitumise motiive? Põhjenda.
- Kas arvamus tegelastest lugemise käigus muutus? Täpsusta.
Üks tegelane
Vali välja üks tegelane, kellega samastusid enim v oli sinu meelest kõige huvitavam.
Kas ta oli üheplaaniline (esindab mingit kindlat sotsiaalset gruppi, nt kunstnik, laps, IT-spetsialist jne, või inimtüüpi, nt ekstravert, koleerik, aferist jne. Kas tegelane oli mitmemõõtmeline (muutuv, avatud) või ühemõõtmeline (muutumatu, suletud: raskestimõistetav)
Lõpplahendus
- Iseloomusta ühe omadussõnaga lõpplahendust ning põhjenda selle sõna valikut.
- Mida autor selle looga lugejale/vaatajale tahab öelda? Mis on selle loo sõnum?
- Millistele probleemidele on suunatud see lugu? Kas selle loo probleemid sobivad ka tänasesse päeva? Põhjenda.
Lavasta ise!
Kas ja kuidas lavastaksid selle näidendi? Milline oleks lavakujundus? Keda klassi- või koolikaaslastest või Eesti näitlejatest kujutaksid mõnes rollis? Millist muusikat kasutaksid? Millises teatris v laval? Jne mõtteid lavastusest.