Kuidas analüüsida näidendit?

Näidend – dialoogiline tekst, mida esitatakse teatris, laval.

Autor, pealkiri, vajadusel tõlkija

Kirjuta 2-3 fakti autori kohta.

Üldist:

  • Mitmevaatuseline näidend.
  • Kas tegemist näidendi v dramatiseeringuga?
  • Millal oli esietendus? Kas on pidevalt teatrite repertuaaris jms?
  • Publiku tagasiside?

Tegevuskoht, -kohad.

  • Mitu tegevuskohta on näidendis? Millised on nähtavad kohad, millistest ainult räägitakse?
  • Kirjelda tegevuskohti lähemalt.
  • Kas koht on omamoodi tegelaseks e mõjutab tegelaste käitumist, olekut? Põhjenda.

Tegevusaeg

  • Määra ajastu, sajand, aasta, aastaaeg.
  • Millises ajavahemikus tegevust toimub?
  • Kas lugu areneb ajaliselt katkematult v on katkestusi, nn hüppeid? Täpsusta.
  • Kas aeg mõjutab tegelaste käitumist, olekut? Põhjenda.

Tegelased

Tegelaste arv. Nimeta olulisi.

  • Millised neist olid sümpaatsed, millised mitte? Põhjenda.
  • Kas mõistsid nende käitumise motiive? Põhjenda.
  • Kas arvamus tegelastest lugemise käigus muutus? Täpsusta.

Üks tegelane

Vali välja üks tegelane, kellega samastusid enim v oli sinu meelest kõige huvitavam.

Kas ta oli üheplaaniline (esindab mingit kindlat sotsiaalset gruppi, nt kunstnik, laps, IT-spetsialist jne, või inimtüüpi, nt ekstravert, koleerik, aferist jne. Kas tegelane oli mitmemõõtmeline (muutuv, avatud) või ühemõõtmeline (muutumatu, suletud: raskestimõistetav)

Lõpplahendus

  • Iseloomusta ühe omadussõnaga lõpplahendust ning põhjenda selle sõna valikut.
  • Mida autor selle looga lugejale/vaatajale tahab öelda? Mis on selle loo sõnum?
  • Millistele probleemidele on suunatud see lugu? Kas selle loo probleemid sobivad ka tänasesse päeva? Põhjenda.

Lavasta ise!

Kas ja kuidas lavastaksid selle näidendi? Milline oleks lavakujundus? Keda klassi- või koolikaaslastest või Eesti näitlejatest kujutaksid mõnes rollis? Millist muusikat kasutaksid? Millises teatris v laval? Jne mõtteid lavastusest.